Dag 50

21 augustus 2012 - Jemgum, Duitsland

Na een heerlijke nacht, we staan op om half tien en dat is uitzonderlijk, gaan we eerst het bos in. Ontbijtje en daarna neem ik het beddengoed mee naar de wasmachine. Muntje kopen, ’t is rustig dus nog ff kletsen met de campingbaas en naar het wc-, douches- en wasmachinegebouw. Er draaien al twee wasjes. De ene is echter snel klaar en ik stel de wasmachine in. Een uurtje later, de wasmachine is klaar, bemerk ik mijn stommiteit. Ik heb een knop ingedrukt  waarbij ik meende dat de machine dan zou centrifugeren, maar nee, dan deed hij dat juist niet. Pokke ding. Alleen centrifugeren kan hier niet. Dan maar langer in de droger. Als ik terug kom is de machine net te lang klaar. Mijn wasje ligt er op, maar is nog lang niet droog. Ik kan niet zien hoelang de machine nog moet draaien  en neem de was mee en hang die bij de camper op. Maar het waait niet en drogen gaat dus ook niet echt vlot. Gelukkig kan ik later de droger weer gebruiken, was er in dus en flink lang laten drogen. Gelukt, alles droog, en het bed is weer opgemaakt.

Opstappen gaan we. Ik wil de kust van Groningen zien en besluit na af te reizen naar Ditzum. Dat is niet heel  erg ver, rond 75 km. We komen langs Blauwestad en ik wil dat wel eens zien. We gaan rechtsaf en komen daar. Hier is het te rustig. Een groots opgezet project en maar heel weinig huizen gebouwd. Ik spreek daar iemand die net buiten het project woont en spreek over de mogelijkheden voor het ijszeilen. Het is daar altijd 3 tot 4 graden kouder in de winter dan in Noord-Holland.

Daarna reizen we door en rond half acht komen we aan . We staan tegen de dijk van de Ems (voor ons de Eems) en maken direct een rondje over de dijk, langs de haven en door het stadje. Net op tijd voor de gemene regenbui  met een klap onweer daar in. Het is dan ook gelijk bijna donker. We eten en drinken nog wat en Baros sluit bijna gelijk de ogen.

Km                         : 210080

Locatie                 : Ditzum, Weder Ems