Dag 49

20 augustus 2012 - Eext, Nederland

We zijn op tijd op en gaan het fietspad op, het bos in. Niemand te zien en een klein uurtje later zitten c/q staan we aan het ontbijt. Baros paté en brokjes en ik een stuk stokbrood, salade, slablaadjes, tomaat en een stukjes van een plak ham met garnering, met daarnaast een bakje water voor de een en jas d’orange voor de ander. Ik hoor niemand klagen. De volkstuin sector doet het goed hier. Waren er gisteren , het was bloedheet, nog veel mensen op de tuinen, nu zijn ze er ook al voor half negen.

Na het ontbijt reizen we af. We hebben Eext als eind bestemming. Dat is over de brug richting Kampen. Maar dat doen we lekker niet. Ik rij richting Ketelhaven. Op de dijk, prachtig langs het water en je mag hier niet sneller rijden dan 50 km/u. Voorbij Ketelhaven gaan we over de dijk verder totdat we bij een viaduct komen dat ons in de Noordoostpolder brengt. Zodra we weer op het oude land zijn gaan we weer van de aangegeven route af en rijden door allerlei kleine dorpen . In Diever stoppen we. De lunchpauze met loop- en plasgelegenheid. . Als we daarna in Rolde komen laten we ons verder leiden. We zijn nu dichtbij en komen bij Eexterhalte waar ik op de camperplaats “ Schaopvolte” op een camperplaats wordt gestuurd.  We sluiten de elektriciteit aan en doen de eerste tijd weinig.

Rond vijf uur ga ik er op de fiets vandoor richting Eext voor een versnapering. Op de terugweg stop ik bij de D14. Gebouwd door de Trechterbeker boeren. Ik vind het knap dat ze dat 5000 jaar terug al konden. Het gaat dus over een hunebed, waar de lieden hun overledenen in begroeven. Ik heb nog ff geprobeerd de grootste steen mee te nemen, maar die paste niet in de auto.

Nadien nog ff een paar keer lekker weg met Baros over een gewezen spoorbaan die nu alleen nog grindpad is omdat deze route in 1943 buiten gebruik is gesteld. Daarna hebben we beide weer een heerlijk avondmaal.

Km                         : 209988

Locatie                 : Eext, Drenthe