Dag 54

25 augustus 2012 - Westerland, Nederland

Het is mij verteld dat aan het einde van de dijk die het Lauwersmeer scheidt van de Waddenzee, in het Friese deel dus, wordt gesurft. Als we de ochtendrituelen achter de rug hebben en ik nog even overleg heb gehad met mijn Duitse buren die de kust van Groningen willen bekijken gaan we over de dijk naar het gedeelte waar de haven is. We lozen ons vuile water en nemen schoon water in. Daarna gaan we de dijk op en de spuisluizen langs en komen in Friesland. We parkeren op de surfstek aldaar. Ik neem de windmeter mee. De wind is vrij zwak. Toch komen er steeds meer windsurfers. Helaas voor hen zijn de meesten al flink nat voor ze op het water zijn want er zijn enkele flinke regenbuien , met direct veel wind. Er zit echter ook onweer in deze buien. Niet iets om vrolijk van te worden. En, zodra de bui voorbij is is de wind ook direct weer veel minder. Ik besluit verder te gaan.

Ik volg de voorrangsweg, er is geen keus, en ga direct als dat mogelijk is rechtsaf in de richting van de Waddendijk. We belanden in Moddergat, een dijkdorp, en ik zie op de dijk een monument. Ik ga de dijk op en het blijkt dat in de nacht van 5 op 6 maart 1883, en naar ik van een lokale bewoner hoor, de eerste vaart na een lange periode waarin niet gevist kon worden, 17 uitgevaren blazers en aken werden overvallen door een zware storm en vergingen waardoor 83 vissers verdronken. Hierdoor was in nagenoeg ieder gezing wel een slachtoffer te betreuren.

Verder langs de dijk. In Wierum waar in december 1893 een zelfde soort drama gebeurde. Later zijn we niet altijd direct langs het waker, maar langs de slaper met daarachter dan veelal op zee gewonnen land..

In het laatste gedeelte rijdt ik over de Oude Bildtdijk en kom door veel dorpen waarvan nagenoeg alle huizen tegen of op de dijk staan en kom in Westhoek. Daar mag ik niet verder over de dijk en ga richting Harlingen. Daar kom ik rond half zijf en doe voor het weekeinde nog ff de boodschappen.

Ik ga naar de camperplaats aan de haven, maar het is me daar te vol en ik besluit door te rijden naar Westerland. Aan het begin van de Afsluitdijk wordt nog wel gesurft, maar ik besluit door te gaan. Ik heb nu al flink honger en zie het dan niet zitten. Op de Afsluitdijk belanden we weer in enkele zware regenbuien, maar we komen goed in Den Oever. Ook daar vind ik de plaats aan de haven te vol, dat komt zeker door de visserijdagen en we gaan richting Korte Afsluitdijk. Daar aangekomen maak ik het diner en neem Baros nog ff mee naar de buitenkant van de dijk dan kan hij ook eten.

Als we terug zijn is het zo goed als donker. We hebben goede surfverwachtingen voor morgen.

Km                         : 210558

Locatie                 : Westerland, Noord-Holland