Dag 51

22 augustus 2012 - Norddeich, Duitsland

Vanmorgen schijnt de zon weer vroeg. Na het ochtendritueel gaan we rond half elf op pad. We willen naar de andere kant van de Ems (sorry Eems) en naar de Noord Duitse kust . Omdat we niet met het veer willen komen de door de Emstunnel. Niet erg lang en ook niet erg diep. De Ems is hier zeker al flink smaller. De dijk is eigenlijk nergens echt dichtbij. Om erover te gaan moten we een doodlopende weg in. Dat doen we niet. Het gebied waar we doorheen gaan is voornamelijk akkerbouw en veehouderij. We gaan de voorrangsweg bij Hinte af en gebruiken daar de lunch, Veel oude boerderijen met een zeer matige staat van onderhoud. Vanaf hier laten we ons door de navigatie leiden. We zijn toch al redelijk dichtbij. Nog een kleine 30 kilometer en redelijk dich onder de kust hier. Als we zijn aangekomen en onze plaats hebben ga ik met Baros de dijk over. Flink hoog, maar hier mag hij tenminste de dijk op. Mocht op alle andere plaatsen helemaal niet. We gaan naar de Haubtstraße want we hebben gebrek aan contanten. Een wandeling van een kilometer of zeven, maar och het is aan de wadden kant van de dijk een mooi gezicht  en bij het plaatsje , met overigens veel toerisme, is een strandje buiten de dijk. Er staat een flinke wind, 20 tot 25 knopen (windkracht 5 tot 6), maar bij de dijk is het onzichtbaar of het diep genoeg is en bij het dorp kun je met de auto niet bij de dijk komen. Dat wordt nu dus niets.

Als we terug zijn heeft Baros zijn beweging wel weer ff gehad en neem ik de fiets om de boel verder te verkennen. Als we ’s-Avonds met laag water weer over de dijk gaan blijkt dat er rijen paaltjes staan en dammetjes zijn en dat het diepe water minstens 500 meter buien de dijk is.

Na de maaltijd zijn we dan ook vrij snel in rust.

Km                         : 210192

Locatie                 : Norddeich, Weder Ems

Coördinaten       : N 53.36303, O 7.08388

Naar huis            : 293 km via tolwegen en 293 km tolwegen en veerdiensten vermijden