Dag 43

14 augustus 2012 - Zeebrugge, België

Rond half negen wij we op en gaan direct naar het strand. Het is gisteren goed bevallen. Daarna huishoudelijke taken en koffie en we vertrekken rond kwart over elf. We gaan eerst ff rondkijken in Breskens en Tom brengt ons naar het centrum. We lopen wat rond en belanden op een terras waar ik wat drink en eet en Baros water drinkt.

Daarna bestudeer ik het album en besluit richting België te gaan, Zeebrugge, dicht bij de haven lijkt me wel iets. Ik wordt door de navigatie geleid en als we bij Zeebrugge aankomen heb ik een rood licht voor me en de brug staat open. Ik kijk omhoog en weer naar beneden. Die moet minstens 50 meter lang en nu dus hoog zijn. En er zijn twee banen per brug en ernaast staat nog zo’n brug open. Dat is niet niks. Als we er later over mogen blijkt het bij de sluis te zijn. Moet nog maar eens worden bekeken.

We gaan naar onze standplaats en zet de auto neer. Ik heb contact met twee buren, een Belg met een zeer goed uitziende Mercedes van 28 jaar oud en een Nederlander. Daarna met Baros naar het dichtstbijzijnde bosje en daarna de containerhaven bekeken.

Na een uurtje pak ik de fiets en de camera en ga op onderzoek uit. Al direct zie ik het lichtschip “West-Hinder”, dat nu aan de mensen die dat willen laat zien hoe dat er toen der tijd ging. Als ik ff verder rijd rijkt een zeeschip hoog boven de huizen uit. Ik ga daar heen en dan blijkt die in de sluis te liggen. De sluis is rond de 500 meter lang en 50 of 60 meter breed, met aan beide einden de dubbele eerder genoemde bruggen. In de sluis ligt de 250 meter lange Oberon uit Zweden, als grootste, met nog 7 andere schepen. En als het water in de sluis op zeewater niveau is komt alles naar buiten. Als dat achter de rug is, het duurt alles bij elkaar ruim een uur, ga ik terug naar Baros en doe nog een rondje bos.

Morgen de container business  nog maar eens ff bekijken.

Km                         : 209347

Locatie                 : Zeebrugge, Vlaanderen