Dag 32

3 augustus 2012 - Villedoux, Frankrijk

Al snel hadden wij gisteren een ronde gevonden van de verharde weg af. Als voetganger of fietser ben je hier aan de goden overgeleverd. Het mag dan wel zo zijn dat de automobilist ten minste 1,5 meter van de fietser of voetganger  af moet blijven als die hen inhaalt, er zijn nagenoeg geen voorzieningen voor de voetganger of de fietser. Je ziet hier ook voetgangers en fietsers op alle wegen. Dus ook op vierbaanswegen, niet zijnde een autoweg. We zoeken dus direct een rustige omgeving. Als we terug zijn tap ik nog ff twee flessen water uit de kraan en wordt aangesproken door iemand die Nederlands spreekt. Deze camperplaats is erg groot en er zijn een paar Nederlandse auto’s geeft de man aan. Zijn vrouw vraagt mij of ik de plaatselijke kaart wil hebben, maar daar ik vandaag toch weer vertrek heb ik die niet nodig. Ik heb namelijk het plan om naar Rochelle te gaan.

Ik doe nog wat huishoudelijke taken en we gaan op stap. We gaan langs de oostkust van het eiland. Hier ook kleine stranden en bij laag tij uitgestrekte delen droog.  Hier is de bodem vooral rotsachtig. Na de koffiepauze op een plaats met een leuk uitzicht gaan we richting “Le Viaduc”. Daar moeten we over willen we op het vaste land komen.

We rijden op een weg met picknick tafels onder de bomen en doen daar de lunch. Veel “Fruits de Mer” te koop hier. Ik zie daar ook de melding over oudheden in Fouras en we rijden er heen. Fouras is een soort uitstekende rots, niet hoog in de Atlantische Oceaan en het smalste gedeelte is niet breder dan het strand, een huis, de straat, een huis aan de andere kant en wat keien daar achter. Aan het eind van deze strook kun je met een boot mee naar een eilandje met overblijfselen van de Romeinse tijd. Baros heeft er geen zin in dus gaan we verder.

Op naar Rochelle. Op onze eerste plaats aangekomen staan daar ongeveer 50 campers terwijl wordt aangegeven dat er op de speciaal aangegeven plakken 24 mogen staan. Boete 35 euro. Dat wordt dus niets. Ook de tweede plek is naar mijn oordeel niets, we gaan naar Maranz. Die plaats is opgeheven. Je mag er niet meer staan. Ik ben het zat. Ik prik op de kustlijn in het TomTom kaartje en daar gaan we heen. We zien wel. Vlak daarvoor zie ik een buiten gebruik gesteld stuk van een weg. Het kruispunt is aangepast. Ik rij er op en kom voor een akker. Ik denk 20 ha zonnebloemen.  We parkeren, struiken en bomen om ons heen en bijenkorven op 10 meter. Heerlijk rustig en ik kan met Baros over een landpad lopen . Morgen ochtend zien we wel weer. We hebben brood, brokjes en drinken en we redden het wel.  Morgen naar het (Noord) Westen.

Km                         : 207704

Locatie                 : Villedoux, Charente-Maritime