Dag 31

2 augustus 2012 - Saint-Denis-d'Oléron, Frankrijk

Dicht aan de Gironde dus. Ook in het haventje, voor mij, is de eb en vloed beweging duidelijk. Behalve in de binnenhaven.  De deuren gaan alleen open als het hoog tij is en dus blijft daar alles keurig in het water liggen, er valt daar niets droog.

Er wordt aangegeven op een stuk papier dat het verblijven gedurende de nacht 7 euro 40 kost. Er is elektra en water beschikbaar, maar het is zo druk dat ik niet op het elektra kan aansluiten. Baros kan op de dammen die tussen de waterlopen liggen heerlijk los meelopen.  We zijn vroeg wakker en doen nog een ronde. Na de ronde vertrekken we direct. De geldophaler is nog niet geweest, ik had geen elektra en geen water gebruikt en de lucht die we inademden was toch niet van hem.

We zoeken een hogen gelegen plek op met zicht op de Gironde en zien verderop ook het haventje waar we vannacht stonden. Tafeltje en stoeltje uit de auto, brood en beleg en een fles drinken op tafel. Wie doet ons nog wat. Zichtbaar zijn ook hier de krijtrotsen die stijl omhoog gaan.

Na mijn ontbijt en Baros zijn brokjes vertrekken we een klein uur later.  Ik heb me voorgenomen de kant van de Gironde zoveel mogelijk te volgen. We gaan langs de Oostkant naar het Noorden en laten Tom aangeven wat die wil, we slaan steeds netjes af naar de Westkant en rijden een tijdlang op een prachtig, zeer stil en smal weggetje waardoor we steeds erg dicht aan de kant zijn. Al snel weer is er behoefte aan een koffiepauze.  We stoppen op deze weg op een gedeelte waar ik net langs de weg kan staan. De koffie loopt en we gaan te voet op pad. Onze buurman is een wijnboer die bezig is met zijn nieuw aangelegde druiventuin. En hij loopt niet met een schaartje de uitlopers af te knippen, nee  zijn tractor zit een maaimachine die en de zijkant en de bovenkant van de druivenranken kort houdt.

Na verloop van tijd gaan we verder, nog een heel stuk op dezelfde manier tot we in Royan aankomen. Daar doen we inkopen en laten ons verder leiden naar St. Denis d’Oléron. Voor we op Ile d’Oléron aankomen gaan we over een prachtig nieuw viaduct, het oude ligt er gedeeltelijk nog aan de oostkant. Vanaf het viaduct kun je wel zien dat alles hier ook op de oestervangst is gericht. Veel schepen komen, nu het water opkomt, naar binnen.

Aangekomen staan we heerlijk in de schaduw, eerst een grote ronde en dan een koffie. Na de maaltijd neem ik de fiets en ga naar de haven. Hier wordt gevaren en gevist met hengel en met netten. Veel wordt echter niet gevangen.  De grote golven komen langzaam op het land aan. Daar wordt door jet skiërs dan weer dankbaar gebruik van gemaakt.

Km                         : 207534

Locatie                 : St. Denis d’Oléron, Charente-Maritime