Dag 30

1 augustus 2012 - Mortagne-sur-Gironde, Frankrijk

7 uur. De haan kraait.

Het lijkt wel wat koeler dan gisteren als ik de grote ronde met Baros loop. Na het ontbijt met brood dat ik gisteren kocht, maar vanmorgen slecht bevalt, en een bakje koffie van DE, ja ook hier in Frankrijk verkoopt men koffie van Douwe Egberts, zijn we toe aan een nieuwe uitdaging. We hebben besloten om zuidelijk te gaan, hoewel er meer wind is voorspeld. Het waait wel iets harder dan gisteren, maar veel is het ook niet. We gaan naar de supermarkt voor de nodige voorraad en als ik daar naar buiten kom lijkt het wel wat harder te waaien. Ik besluit toch nog maar even langs “La Plage” te rijden. Als ik het dijkje over ga en op het strand kom meet ik 20 tot 25 knopen. (Voor de leken onder ons komt dat neer op rond de 5 Beaufort) Dat gaat goed. Het water zal rond 5 uur hoog zijn en heeft, zeggen ze hier ,een hoge coëfficiënt (Dat wil weer zeggen dat het water hoger komt omdat het volle maan is of nieuwe maan, maar dat is nu niet het geval, twee dagen daarna is normaal gesproken de eb het laagst en de vloed het hoogst).  Van 3 tot 7 kan er vanmiddag dan dus wel worden gesurft. Het is nu half twaalf en dus heb ik nog wel ff om de tijd nuttig te besteden door met Baros te lopen en te eten en te drinken. Baros eet de laatste paar dagen slecht, het lijkt wel of hij last heeft van de warmte. Als ik ruim twee uur later weer op het strand ben en ik meet weer, ik wist het eigenlijk al, is de wind nog maar 11 tot 15 knopen. Dat voorspeld niet veel goeds. Ik haal de spullen uit de auto en tuig toch op. Bij het optuigen gaat 1 van de 2 cambers van het zeil kapot. Dan kan dit zeil niet meer worden gebruikt en een kleiner zeil zal niet genoeg druk geven. Het wordt dus weer inpakken en na een uurtje vertrekken we naar “Mortagne sur Gironde”, zo’n 95 kilometer voor de boeg.

We komen nu verder zuidelijk. De laatste 10 kilometer steeds meer druivenvelden. Over een paar maanden is er in deze omgeving werk genoeg te doen, denk ik. En ook het gras is weer voornamelijk overgegaan in akkerbouw, graan, maar ook veel zonnebloemen.

We komen aan op onze eindbestemming en gaan vanaf de krijtrotsen een kilometer alleen maar omlaag om aan te komen in “Mortagne le Port”, de haven dus. Het is behoorlijk warm en ik verneem van mijn Duitse buurvrouw die in de Provence is geweest, dat het daar 38 graden was en gister hier nog 31. Zo warm is het gelukkig niet meer.

Km                         : 207422

Locatie                 : Mortagne sur Gironde, Charente-Maritime