Dag 25

27 juli 2012 - Saint-Loup-du-Gast, Frankrijk

Het heeft vannacht lang geregend en is rond acht uur net droog. Direct maar uit voor het weer gaat regenen. En ja hoor, het greppeltje dicht bij ons is nu een flink beekje en wij staan nog vrij hoog. Beneden, 30 meter lager, zal het wel flink stromen, maar goed de Atlantische Oceaan is dicht bij en daar kan nog wel wat bij.

Als we rond elf uur klaar zijn vertrekken we. Onze rit is volgens Tom 155 kilometer. Daar doen we minstens 3 uur over, inclusief rust. Na ruim een uur zie ik een “Aire” en we gaan daar aan. Hond er ff uit, het is nog steeds warm en zonnig. En er is geen schaduw. Als we bij de auto terugkomen gaan we direct verder. Een uur later krijg ik echter trek en we gaan van de voorrangsweg een willekeurig weggetje in. Na 10 minuten komen we bij een geschikte plek. Verhard, dus wegzakken of slippen zal niet gebeuren. Hapje, drankje en plasje en een half uur later zijn we weer op pad. Bij de eerste Carrefour Super gaan we ff aan voor proviand en een prépaid telefoonkaart .  Ik koop voor 10 euro een kaart van Orange en ga opwaarderen. Mijn Frans is van een dusdanige kwaliteit dat ik e.e.a. nog maar ff laat checken. Lukt niet en als ik aangeef dat ik naar Nederland wil bellen geeft men aan, na navraag bij Orange, dat ik bij La Poste een internationale kaart moet kopen. Ik het stadje in met de camper, zoek het centrum op en vind niets. Ik zet de auto aan de kant op een pleintje voor de kerk en vraag de eersten die ik zie of er iemand is die Engels spreekt. Nee dus, en ik in mijn beste Frans vragen waar La Poste is. Nou, dat wisten ze wel. Ff meelopen maar en links en rechts en weer links en jawel. “Merci beaucoupe” dus en ik naar binnen. Dame aan de balie, ik schat 60, maar ze kan ook 35 geweest zijn, leg ik uit welke kaart ik moet hebben. Helaas die kent ze niet en ik vertrek.  Ik had de mobiel bij Super U gekocht en op weg dus bij de eerste Super U aan. Weer het hele ritueel en toen bleek dus dat ik wel klant was bij Orange, maar alleen met een Mobile U abonnement. Probleem opgelost en ik kan weer bellen.

Inmiddels is het niet meer zonnig en als we in Saint Loup du Gast aankomen hebben we een onweersbui. Gaat na een half uur over, maar een half uur later is de bui terug met de nodige regen. C’est ca. En dat gaat de hele avond door.

Km: 206835, naar huis, 805 km via tolwegen en 781 km tolwegen vermijden