Dag 24

26 juli 2012 - Colleville, Frankrijk

Zoals het zonnetje gisteren eindigde, zo begint ze vandaag weer. Allen aan de andere kan van de auto, maar wel uit dezelfde zee. Ik schrijf 06.33 uur. Daarna gaan de luiken nog een uurtje dicht. Schitterend hier en na een ommetje, het ontbijt met brood van gisteren. Er is geen bakker in de buurt. Na koffie rond 10 uur vertrekken we. Ik kom nu al snel langs de locatie die ik gisten niet kon vinden. Helemaal niet jaloers. Wij stonden, hoewel erg afgelegen, veel mooier.

We haan naar Cap de la Haque en daarna wil ik langs de zuidkust. Le Nez de Jobourg moet nogal spectaculair zijn. Het gaat erg omhoog en een moment zi ik nog veel hoger het wit van een camper. We komen steeds dichterbij en belanden ernaast op een hoog plateau. De oceaan is zeker 100 meter lager en het gaat aan die kant bijna loodrecht omhoog. Prachtig uitzicht en veel verderop zie ik een huis op een rots die in zee steekt op dezelfde hoogte. Ik groet na een koffie de mannen van de witte camper, Nederlanders die daar al drie dagen staan, en rijd verder. Pad gaat met 10% omlaag tot zee niveau  en later weer bijna net zo stijl omhoog  tot ik bij het huis met daarachter de Nez de Jobourg kom.

Dan op naar Sainte Mairie du Mont. Onderweg nog ff wat boodschappen ingeslagen en rond drie uur komen we daar aan. Vol! En het is in de zon erg warm. We parkeren op een plaats langs het strand, doen een grote ronde en ik eet wat. Dan maar naar Ste Mère Eglise. Dat blijkt midden in het dorp en het is er erg druk. Hier was tijdens D day een parachutisten landing die verfilmd is en er hangt er dus nog steeds een aan de kerk.

Ik besluit verder te gaan naar Colleville sur Mer en we gaan via Isigny sur Mer. Het is vooral op het strand erg druk, dus maar niet met de hond daar op. We nemen wat later onze standplaats in en lopen, eten en drinken gaat ons goed af.

Km: 206657, naar huis, 769 km via tolwegen en 760 km tolwegen vermijden