Dag 23

25 juli 2012 - Auderville, Frankrijk

Vanmorgen al vroeg wakker gemaakt door de gemeentewerker. Niet dat er iets was, maar de man gaf de plantjes water met een tractor en een tankwagentje en die gaf me daar een pot herrie. Modelletje van net na de tweede wereldoorlog denk ik.

Na het opstaan eerst een grote ronde met Baros en naar een broodzaak. Mijn plan van gisteravond was om naar Jobourg te gaan. Na 1 kopje koffie maak ik ons reis gereed, betaal voor het aanwezig zijn via een automaat met de betaalpas en de slagboom gaat omhoog. We rijden een stuk en komen in een duingebied. Kleine, dus lage, en smalle duinen, met een klein zandstrand. Naar het zich laat aanzien gaat het water er ook hier en daar weleens overheen, want het land achter de weg ziet er daar naar uit. We rijden even later verder en na een uurtje zie ik een weggetje naar links met “La Mer 1,5 km”. Wij het weggetje in en ja hoor een badplaatsje. We kijken enen over de duinen en het strand en gaan voor de eigen lunch, geen enkele uitspanning, noch op het strand, noch in het badplaatsje. Tafel uit de auto en de stoel erbij, alles in de kleine schaduw want het is nogal warm en er is geen wolkje te zien. We zijn net als alle Fransen bezig die hier ook de lunch nuttigen. Ik zal ook nog ff een kopje koffie zetten. Het duurt wel erg lang en wat blijkt, geen stroom meer. Wat is er met de huishoudaccu aan de hand?

Dan maar naar Jobourg. Vanaf het begin van onze rit vandaag is het redelijk vlak. Dat had ik niet verwacht want tot we hier gisteren aan kwamen was er veel heuvel gebied. Maar daar moet ik op terug komen. De laatste 30 kilometer van onze rit is weer heuvel op en heuvel af met hier en daar grote hoogte verschillen en gevaarlijke bochten. Eén keer zelfs in de tweede versnelling omhoog en de vrachtwagen achter mij hield mij zelfs niet bij. Nu zal die misschien wel meer mee te nemen hebben gehad dan de drie ton van ons.

In Jobourg aangekomen kon ik de juiste plek niet vinden. Ik kan niet meer op coördinaten navigeren want de Tom Tom One heeft die mogelijkheid niet. Ik rijdt richting zee. Hier zijn de wegen zeer smal en erg stijl en na wat links en rechts kiezen komen we op een prachtige locatie vlak aan zee. Baros vindt hier veel te ruiken en we besluiten, in onderling overleg uiteraard, hier te blijven. We staan op N 49.43577 en W 1.55454. M.i. het meest noordelijke puntje van Basse Normandie bij het dorp Auderville.

Aldaar ga ik na wat er voor problemen zijn met de huishoudaccu. Als ik de test knop indruk zou er stroom moeten zijn, maar niets doet het. Ik ga op zoek naar zekeringen en jawel hoor, een zekering van 8 A doorgesmolten. Dat verbaast mij niet, want het koffiezetapparaat neemt 16A en nu gaat alles op de huishoudaccu en niets op 220 volt wat gisteren nog wel zo was. Ik neem de zekering van de koelkast die ook 8 A is en zet die in de plaats van de hoofdzekering. Alles werkt weer. De koelkast moet onderweg  da n maar op gas blijven. Ik doe nog een wasje en nuttig wat gamba’s. Stralen weer en een klein windje. Achter mij ligt een kei van 5000 ton of zo en voor mij de Atlantische oceaan. Ik zal vanavond de zon in de zee zien zakken, ze schiet al aardig op.

Km: 206515, naar huis, 871 km via tolwegen en 8642 km tolwegen vermijden