Dag 20

22 juli 2012 - Saint-Aignan, Frankrijk

Na twee dagen op dezelfde plaats hebben wij het wel gehad. Vandaag gaan we op reis naar het noorden. Ons doel is Neulliac in het midden van Bretagne, van onze positie uit Noord Westelijk. Nog net in het gebied dat Morbihan wordt genoemd. Voor we vertrekken natuurlijk eerst de grote ronde, de panneteria en het ontbijt voor twee. Er is een grote markt in het dorp en al vroeg stroomt het vol. Ook op onze plaatsen komen veel campers en auto’s staan. We vertrekken dus al redelijk snel Na een kilometer of 10 de inham, die wel een kilometer of twintig het land in gaat, te hebben gevolgd daag we daar over. Een dam met een sluis en een mogelijkheid voor vis om toch van laag naar hoog te komen. Een soort Franse deltawerken, maan dan klein. Toch wel interessant. Dan wordt het onderhand tijd voor een hapje en een drankje. Ik ga bij een dorpje de voorrangsweg af, neem 5 rotondes en kom op een prachtig veld uit. Daar gebruiken we, in Locqueltas, de lunch. Verder dan, over enkele kleine riviertjes, heuvels over en door dalen en door een dorpjes met drie huizen en een kerk, we bezoeken nog het “Château du Plessis Josso, een nog bewoon d kasteel, maar voor een rondleiding zijn we te vroeg en we zijn in Neulliac. De camperplaats loopt nogal scheef en de beloofde elektriciteit is er niet. Dus dan maar verder.

Het wordt Saint-Aignan een camperplaats tegenover de Musée de L’électricité. Het museum is klein en vandaag is er net een soort rommel markt in elektrische oudheden, maar daar hebben we geen last van.

We installeren ons, ik hang een lijntje uit en doe een wasje. Waait wel weinig hier, mar het is wel warm dus droog worden zal het wel eens. In ieder geval heerlijk in de schaduw. Daarna koffie en een laatste stukje baguette. We gaan er nog ff uit. We volgen de plaatselijke route rond het “Lac de Guerlédan. Dat moet 10 kilometer lang zijn en gaat langs de dam die er ligt en dus het stuwmeer heeft gevormd. Veel hoogte verschil en geen verharde paden dan met steentjes en boomstronken. We zijn een stukje onderweg, maar het is de moeite wel waard. Morgen ochtend maar eens een groter stuk nemen en de zaak verder bekijken. Als we terug komen bij de camper drinkt Baros nog wat uit zijn bakje en ligt een flinke tijd voor Pampus. Geen beweging meer in te krijgen. Na de maaltijd plan ik de route voor morgen. We gaan naar de noordkust van Bretagne, de keuze is gevallen op Plouha.

Km: 206049

1. Frouwke:
    23 juli 2012
    I(k word regelmatig aangesproken op de gezellige verhalen.Fijn dat het allemaal goed gaat .Hier is het wel vreemd om te lopen zonder hond.vandaag eerste vakantiedag naar schoorl aan zee gefietst.nu nog steeds aan de slootkant prachtig weer. kus