Dag 16

18 juli 2012 - Sarzeau, Frankrijk

Terwijl het gisterenavond flink donker en bewolkt werd is het vandaag mooi en zonnig weer. Ik stel Wissant in op het navigatieapparaat, wat moet ik zonden dat, en rijd rond 10 uur weg.

Toch kriebelt er iets. Ik wil niet gelijk de route volgen, maar de noordkust van Bretagne eerst nog een ff bekijken. We rijden langs Le Mont St. Michel, maar steeds als ik naar de kust wil afbuigen is dat een doodlopende weg en gaat naar een agrarisch bedrijf. Ik volg toch zoveel mogelijk de kust en kom na een kilometer of 10 langs een dorpje. Het valt mij op dat de huizen er hier, ten opzichte van wat ik eerder heb gezien in Frankrijk, verzorgd en netjes uitzien. Wat later ga ik rechtsaf en kom op een dijkje met molens. Ik keurige met en de rest zonder wieken. Buitendijks is een heel breed zand gebied.

Na een loopje met Baros daarover en mijn eerste kopje koffie gaan we verder. In het volgende dorpje lijk ik buitendijks een vissersbootje op een aanhangwagen achter een tractor te zien. Zodra ik kan keren ga ik terug en rijd naar een parkeerplaatsje achter die dijk. Er zijn daar wat meer mensen en ze eten en drinken wat en ze hebben laarzen of een waad pak aan en hebben een emmer en een hark in de buurt. Er komt weer een bootje met platte bodem op een aanhangwagen achter een tractor en die gaat richting zee. Het moet zeker een a anderhalve kilometer tot het water zijn. Ik neem de camera en loop ook die kant op. De lage waterstand is zeker het moment om te gaan vissen want er komen nu nog meer bootjes, maar ook grotere boten. De grote hebben drie- of vier wielen en een joekel van een buitenboord motor. Maar alles op oliedruk, dus ook de motor. Zodra ze voldoende water hebben worden de wielen opgetrokken en laten de motor voor zover dat op dat moment mogelijk is rechtstandig zakken. Prachtig systeem voor een situatie zoals hier. Hier wordt m.i. gevist op “huitres”, oesters dus. De mensen van het parkeer terrein lopen nu ook met hun materiaal naar het water. Waarschijnlijk ook op de oester jacht. Ik ga terug naar de auto en stel de navigatie weer in, nu niet naar het noorden, maar naar de zuidkant van Bretagne.

We gaan naar Sarzeau.  Bij de haven en een strandje wordt aan watersport gedaan. Ik vraag een local naar de situatie op zee aan de oceaankant van de dam. Rotsen in zee die bij laag water soms net boven komen. Gevaarlijk dus als je ze nog niet hebt gezien en dus niet precies weet waar ze zijn. Er wordt hier gewindsurft en gekitesurft, maar niet veel. En de wind is niet echt erg sterk.

Misschien morgen windsurfen.