Dag 37

8 augustus 2012 - Arromanches-les-Bains, Frankrijk

Het zonnetje prikt al vroeg door de gordijntjes. We lopen een ronde en ik haal de baguette en de 2 croissantjes die ik gisteren heb besteld. We eten en drinken en doen een paar uur later nog een ronde. Daarna ruim ik alles op en wil vertrekken. Autosleutel zoek. Het is al warm en dit verbetert dat niet. Ik zoek nier en daar in- en rond de auto, haal het vuil terug dat ik al had weggegooid en denk. Wanneer was de sleutel er nog. Hij heeft een vaste plaats in de auto, maar ja. Nog maar een keer alles nazien en dan herinner me dat ik direct nadat we de auto weer ik kwamen iets uit de kast heb gepakt. En jawel, de sleutel ligt achter de stelling waar het board op ligt. Ik neem de stroomkabel weg en berg die achter in de auto op en we vertrekken. Airco maar ff op high.

We zoeken de noordkust op en rijden oostwaarts. Steeds naar de kust en na ongeveer 5 kilometer kunnen een weggetje op richting “Roche Torin”. We gaan over een stenen bruggetje en een veerooster en komen op een groot stuk land met een pad erlangs en ,“moutons”, schapen dus er op en direct aan zee. Tenminste als het water hoog is. De locatie is N 48.38574, W 01.25652 en we hebben van hieruit een prachtig uitzicht op “Le Mont St. Michel”. Hier genieten we van de lunch. Ruim een uur later vertrekken we hier weer. We blijven nog even langs de kust en gaan dan richting Avranches om deze weg te vervolgen naar Arromanches les Bains bij de Cinema Circuliare. Hoog gelegen en met een prachtig uitzicht moet dat zijn. Het is hier echter, allereerst met dagjesmensen, maar ten tweede met campers, erg vol. Ik rijdt de kust verder langs maar hier wordt erg veel gerecreëerd en ik ga via akkerbouwvelden terug naar Arromanches des Bains. Ik denk er onderweg nog over om op een pad bij een akker boven op een heuvel te gaan staan. Maar het is oogsttijd en er kan elk moment nog een combine komen en ik wil niet in de weg staan. Ik besluit dus het stadje, dat 40 meter lager ligt, in te gaan en vind daar een plek.

Ook hier is het wel erg vol, maar er is voor ons nog een plekje vrij. We staan deur aan deur met een Frans gezin, ik denk oma en opa met (schoon)dochter en (schoon)zoon. Rond half tien komen ze terug van de openbare talen en bank. De man vindtg dat ik z’n mosselen moet proeven. Ze hebben gegeten, maar in z’n pan zit bijna nog een maaltijd voor heel Frankrijk. Ik krijg een pan vol, voldoende kookvocht er bij en rijst en hij geeft duidelijk aan dat wanneer ik nog meer zou willen als dit op is dat ook nog best kan. Als alle mosselen op zijn en ik nog wat rijst over heb staat de broekriem strak. Ik hoef niet meer.

Km                         : 208600

Locatie                 : Arromanches les Bains, Calvados, Basse Normandie

Coördinaten       : N 49.20337, W 0.37552

Naar huis            : 760 km via tolwegen en 751 km tolwegen vermijden

1. Mia bek:
    10 augustus 2012
    Louis, wel gezellig zo met je hond erbij, heb je iemand om mee te kletsen, volgens mij heb je het erg naar je zin. Het leuke van zo'n reis is ook, dat je veel mensen spreekt onderweg en enorm geniet van de natuur. Ik heb vandaag met de oudcollega's bij jullie in de tuin gezeten, het was heel gezellig, veel gepraat en gelachen. De tuin is prachtig alles staat in bloei, heel veel bloemen.
    Louis geniet verder en ik ga af en toe even lezen hoe het met je gaat en waar je bent, heel veel groetjes ook van Jan